Jdi na obsah Jdi na menu
 


ČZ 150 c

Před několika lety jsem v jedné vesničce na Klatovsku potkal staršího muže dal se s ním do řeči, no zeptal jsem se ho prostě, jestli neví... nezná někoho, kdo by měl nějakou starou motorku, třeba ve stodole, v kůlně nebo za kůlnou... No a on, že měl kdysi stopadesátku čìzu...

Vzal mi k sobě do dílny a z jedné skříňky vytáhl orezlý zaprášený kastlík. Byl plný šroubů a kdoví čeho ještě. Vysypal to do bedny a kastlík mi dal. Při tom mi vyprávěl, jak to s čízou bylo.

Psal se rok 1950 a ve vedlejší vesničce se otevřela nová pila. Začal jsem tam pracovat, měl jsem to 10 km, dojížděl jsem tam na kole. Pořád jsem pokukoval po nějaké motorce. V roce 1952 jsem konečně našetřil a zakoupil motocykl ČZ 150.To se dojíždělo do práce úplně jinak. Jezdil jsem v zimě v létě, po celý rok. Časem jsem přikoupil revmaplechy to bylo cítit zvláště v zimě.Jenže pak přišly nemoci, revma....no zkrátka si pan pořídil starší auto a zetku odstavil v kůlně. Po mnoha letech ji dal příbuzným na stavbu traktůrku. Jen kastlík si nechal...

Uběhlo několik let a já občas projížděl vesničky v okolí a poptával se po zetce a nachával kontakty, kdyby někdo něco zjistil. Až se to podařilo.Rozjel jsem se ihned do určené vesničky u Klatov. Čekal mě tam pán co mi psal a také vrak hledané "čízy". Byl vcelku kompletní, jen chybí nádrž, sedlo a motor. To padlo za oběť stavbě toho samohybu. Zetka je hodně potlučená za ty roky ve stodole, kde ji našli. No snad se časem najde i traktůrek. 

S pánem jsem domluvil, za kolik tento exemplář koupím a po vzájemné shodě jsme společnými silami zetku naložili na valníček. Cestou domů jsem přemýšlel, jestli motorku komplet zrenovovat, nebo zachovat zbytky původního laku...a co to ostatní? Čas ukáže 

Postavil jsem motorku na zahradu a udělal jí komplet očistu, proud vody a auto šampon. Někde bylo nutno i přitlačit. Vyhnul jsem se jakékoliv abrazivní metodě, přeci jenom, co kdyby se podařilo pod tou krustou zachránit původní barvu...

Na první pohled se vůbec nezdálo, že by šlo aspoň alespoň kousek původního laku zachránit. Celá motorka byla pokryta nánosy letitého prachu, který spolu s vlhkostí vytvořil na celém povrchu tvrdou slupku. Asi po pátém osprchování se na zahradě objevila zcela jiná motorka. Letité nánosy prachu, časem zatvrdlé, zmizely a na mnoha místech se objevil původní černý lak. Co bylo zklamáním byla kola. Někdo se na nich vyřádil při zouvání pneumatik, a to takovým způsobem, že nebylo možné tyto ráfky použít.